fredag 5. april 2013

Ive Buch Romme - instruktør på VestKos13

VestKos13 er sommerskolen for deg som elsker å synge. Der har vi workshoper, kor, sangtimer, vokalgruper og mange andre sangaktiviteter fem dager til ende. VestKos er en ypperilig anledning til å møte andre unge vestlendinger som liker å synge. VestKos 13 arrangeres på Sunnhordland Folkehøgskule 6-10.august 2013.


Vi har snakket med Ive Buch Romme er en av instruktørene på VestKos13. Ive skal ha ansvar for felleskoret og vokalensemblet.

Hva vil ditt hovedtema være på VestKos13?
I felleskoret vil vi jobbe med ulike sanger. Det skal være bredde, slik at alle finner sin favoritt. Alle er med, fra de eldste til de yngste. Felleskoret er stedet der man lærer seg ”kor-koden”, og der alle blir kjent med alle. I vokalensemblet vil de eldste få litt større utfordringer, vi kan dele i flere stemmer og jobbe med andre sanger enn felleskorets.

Noen spesiell teknikk eller sjanger du vil fordype deg i sammen med deltakerne?
Hovedvekten vil ligge på arbeid med de sangene vi jobber med, men vi vil også jobbe litt med rytmikk, solfege og improvisasjon. Jeg er i gang med å ta en Master i korledelse i Danmark, der vi bl.a. lærer veldig mye om rytmikk, solfege, improvisasjon og Circle Songs. Hver gang jeg er på studiesamling, lærer jeg nye, morsomme ting og prøver ting jeg aldri har gjort før. Læreren min der heter Jim Daus Hjernøe, og er veldig flink!

Har du jobbet mye med barn og unge tidligere? Hva er det beste med å jobbe med unge?
Min første dirigentjobb var i det ungdomskoret jeg selv sang i. Siden har jeg jobbet som sangpedagog i kulturskolen, og nå jobber jeg på musikklinja på Skeisvang videregående skole. Det kjekkeste med å jobbe med barn og unge er få deres umiddelbare tilbakemeldinger, se deres strålende sangglede og å oppleve hvordan fellesskapet i koret gir mestring for den enkelte. Vi løfter hverandre.

Har du et spesielt godt/morsomt korminne du vil dele?
Jeg var med i Norges ungdomskor (NUK) i 4 år, bl.a. sammen med Bodil som er en av de andre instruktørene på VestKos13. Vi dro hvert år på kjekke utenlandsturer og sang masse flott musikk. NUK gav meg store opplevelser som korsanger, og har nok bidratt til at jeg har valgt å jobbe med kor som voksen.

Hva er det mest spennende du driver med for tiden som musiker?
Jeg startet mitt eget kor i 2010, Kammerkoret Bocca, i Haugesund. De er veldig flinke, og jeg får utfordret meg selv som dirigent og får jobbe med spennende sanger. Siden det er ”mitt kor”, får jeg også bestemme (nesten) alt selv.

Hva er ditt favorittsnacks?
Tror det må være salte cashewnøtter.


Hva er den største tabben du har gjort på en scene?
Jeg husker best en korøvelse vi hadde sammen med en anerkjent jazzpianist og et strykeensemble før en konsert. Noen av strykerne var utenlandske og forsto ikke norsk, så jeg måtte plutselig instruere på engelsk, noe jeg ikke var forberedt på. Da jeg omtalte forspillet som ”forplay”, lo alle de 60 ungdommene i koret høyt, og jeg hadde mest lyst til å synke ned i gulvet.

Hva husker du best fra tidligere VestKoser
Jeg husker godt karnevalet i fjor. Ingen hadde fått vite om det på forhånd, så vi måtte bare være kreative med det vi hadde med oss eller fant. Utrolig så mye gøy det ble utav det. Og Piñata-en var så godt tapet sammen, at det tok en evighet å få slått den ned.

Jeg gleder meg til VestKos13, og håper å se mange nye korsangere der!


Takk for intervjuet Ive! Vi i Ung i Kor – Vest gleder oss veldig til å møte deg igjen. Vi er 100% sikre på at din innsats på VestKos13 kommer til å gi oss musikkopplevelser for livet også i år.

Påmeldingen til VestKos13 er i gang på http://vest.ungikor.com/vestkos13
Glad i å synge? Kom da vel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar