torsdag 19. februar 2015

Støtte til musikkopplæring: Ingvills reise til Malawi

Hvert år deler Ung i Kor ut støtte til musikkopplæring til personer som ønsker å videreutdanne seg innenfor barne- og ungdomskorfeltet. I fjor mottok Ingvill Espedal støtte til masterprosjektet sitt og her forteller hun litt om hva støtten gikk til.

I fjor mottok jeg et stipend fra Ung i Kor. Dette var til en reise jeg hadde som en del av mitt masterprosjekt ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Reisen gikk til Malawi, som ligger i sørlige Arika og fant sted i månedsskiftet april/mai 2014.

Jeg besøkte her organisasjonen Music Crossroads Malawi som er en musikkorganisasjon i hovedstaden Lilongwe. De driver med mange ulike musikkprosjekt og ett ev dem er "Hear Us" Children`s Choir. Dette barnekoret ble startet for å videreføre den rike tradisjonskulturen som Malawi har til barna. I koret får barna opplæring i tradisjonelle sanger og danser.

Det er et svært populært kor og de har turnert i Europa flere ganger. Jobben som de gjør med å ivareta tradisjonsmusikken er også noe de ønsker å få inn i grunnskolene. De har derfor laget et hefte hvor de mest populære sangene er nedskrevet. Dette skal ut til skolene og forhåpentligvis oppfordre til å bruke mer tradisjonelle sanger og danser som en del av undervisningen. Jeg mottok et slikt hefte og deler her med Ung i Kor sine medlemmer en av disse sangene. Hele sangen finner du her.

Og her er en video av sangen: https://www.youtube.com/watch?v=Q0RUrL_DAk8&feature=youtu.be


Ingvill

Neste søknadsrunde for støtte til musikkopplæring er høsten 2015.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar